اتیسم: دیدگاهی پرورشی به بازی در کودکان اتیسم

دیدگاهی پرورشی به بازی در کودکان اتیسم برای بیشتر افراد هدایت کردن زندگی اجتماعی امری طبیعی می باشد.ما برای تفسیر احساسات وهیجانات دیگران به خوبی سازمان یافته ایم وبا نگاه کردن به افراداطلاعات زیادی از آن ها دریافت می کنیم وبه طور فطری، برای خلق بهترین فضا برای موفقیت های اجتماعی تلاش می کنیم. یافته […]

دیدگاهی پرورشی به بازی در کودکان اتیسم
برای بیشتر افراد هدایت کردن زندگی اجتماعی امری طبیعی می باشد.ما برای تفسیر احساسات وهیجانات دیگران به خوبی سازمان یافته ایم وبا نگاه کردن به افراداطلاعات زیادی از آن ها دریافت می کنیم وبه طور فطری، برای خلق بهترین فضا برای موفقیت های اجتماعی تلاش می کنیم.
یافته ها وشواهد نشان می دهد که کودکان دارای اتیسم با آگاهی اجتماعی ذاتی همانند ما سازمان نیافته اند.به همین دلیل ما باید با فراهم کردن شرایط مناسب برای تعامل اجتماعی به آن ها کمک کنیم.ابتدا ناهنجاری های اجتماعی آن هارا با ایجاد محدودیت درفضای فیزیکی کنترل می کنیم واز طریق وضع قوانین،کودکان می توانند بدون کنترل بزرگسالان در تعامل ها شرکت کنند.در ادامه نمونه ای توضیح داده می شود که چگونه می توان از طریق استفاده از نشانه های دیداری برای تعامل اجتماعی قوانین زمینه ای طرح کرد.
مجسم سازی
استفاده از نشانه های دیداری می تواندضرورت حضور بزرگسال را از بین ببرد،درک کودکان دارای اتیسم را بهبود داده وبه آن ها استقلال ببخشد.منظور از مجسم سازی ،استفاده از اشیا یا تصاویر به عنوان نشانه های دیدارای برای توصیف برای توصیف یک موقعیت است.
کودکان دارای اتیسم در تبدیل انگیزه های تکانه های خود به رفتار مناسب با مشکل روبرو هستند.آن ها درانجام کاری با برنامه وبا نظم وتربیت مشکل دارند وبه نظر می رسد رفتارشان اغلب نامفهوم وتصادفی است.بر همین اساس کودکان ازآموزش ساختار بندی شده ای سود می برند که طی آن نوشته ها،دستورالعمل ها،وچیز هایی مثل این ها به اجزایی بصری تبدیل می شوند.
مجسم سازی،ابزاری حمایتی برای کودکان دارای اتیسم است.مانند یک عصای سفید برای فردی که آسیب بینایی دارد،کودکان دارای اتیسم اغلب در استفاده از حس تجسم خود خوب عمل می کنند.با استفاده از تجسم ،کودکان قادر به عملکرد در محدوده ای هستند که به طور عادی برای انجام آن ها به حمایت بزرگتر ها وابسته اند.
مجسم کردن حدود بازی،کودکان را به شرکت در تعامل اجتماعی بدون کمک بزرگسالان شرطی می سازد
نکات مثبت استفاده از مجسم سازی در جریان کار کردن با کودکان دارای اتیسم عبارت اند از:
الف)تصاویر عینی اند ومانند واژه ها،اطواروعلامت ها گذرا وناپایدار نیستند.بنابراین ،اطلاعات کاملا واضح وروشن می باشند.
ب)اطلاعات را به نحوی فراهم می آوردکه فهمیدن آن برای کودکان آسان تر از اطلاعات شنیداری است.
ج)امکان تنظیم اطلاعات از طریق خلاصه کردن ومصور کردن نظم رویدادها ومعنای موقعیت فراهم می گردد
روح الله فتح آبادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *