آموزش تقلید کردن به کودکان اتیسم۱

آموزش تقلید کردن به کودکان اتیسم۱ افراد در هر سن و شرایطی، بسیاری از رفتارهای ساده وپیچیده را با مشاهده دیگران وتقلید از آن ها یاد می گیرند و در مورد زبان نیز با شنیدن و تقلید از صدای دیگران مهارت زبان آموزی و تکلم را به دست می آورند. آموزش تقلید را می توان […]

آموزش تقلید کردن به کودکان اتیسم۱

افراد در هر سن و شرایطی، بسیاری از رفتارهای ساده وپیچیده را با مشاهده دیگران وتقلید از آن ها یاد می گیرند و در مورد زبان نیز با شنیدن و تقلید از صدای دیگران مهارت زبان آموزی و تکلم را به دست می آورند.
آموزش تقلید را می توان به صورت تقلید یک مرحله ای و چند مرحله ای در نظر گرفت. اکنون به صورت جزئی تر و به شکل کاربردی آموزش انواع تقلید را شرح می دهیم.

تقلید حرکات درشت
در حالی که کودک روبه روی ما نشسته است با یک دست خود روی میز ضربه زده و به کودک می گوییم« این جوری کن». بسیاری از کودکان ممکن است در درک این نکته که از آن ها چه می خواهیم مشکل داشته باشند یا اصولاً مایل به همکاری نباشند بنابراین خود مربی یا یک کمک مربی دیگر باید دست کودک را بگیرد و همان عمل را با دست او انجام دهد(مثلاً به میز ضربه بزند). کوچک ترین حرکت و اقدام کودک را شدیداً مورد تشویق قرار دهد تا کودک برای انجام گام های بعدی انگیزه ی بیشتری داشته باشد. این حرکت را چندین بار تکرار نموده تا کودک آن را به خوبی انجام دهد. آموزش تقلید از ضربه زدن روی میز را در زمان های مختلف با میزهای مختلف و افراد مختلف برای تعمیم دهی کودک انجام می دهیم. پس از این که کودک آن را به خوبی یاد گرفت ضربه زدن را روی دیوار، زمین و سایر اشیاء اطراف خود انجام داده و آموزش می دهیم. کودک را بعد از انجام موفقیت آمیز هر حرکت تشویق می کنیم.

پس از آن نیز ضربه زدن را روی اعضای بدن خود انجام دهیم. ابتدا از پا، دست، شکم و سر شروع کرده و در مراحل بعد ضربه زدن به گوش، چشم و دیگر اجزا را آموزش می دهیم. برنامه تعمیم دهی می تواند آخرین مرحله هر آموزش باشد.

تقلید حرکات نرمشی
رو به روی کودک بایستید و توجه او را به خود جلب کنید. دست ها را بالابرده و به کودک بگویید« این جوری کن.» هر عمل تقلیدی کودک را حتی اگر تقریباً درست است تشویق کنید. سپس دست ها را به طرفین برده و مرحله قبل را تکرار کنید. آموزش حرکات نرمشی را می توان با حرکت دست ها در جهات مختلف(جلو، بالا، طرفین، پایین)، باز کردن پاها، خم کردن کمر در جهات مختلف، حرکات سر به اطراف و چرخش سر و … ادامه داد.

تقلید حرکات ظریف
پس از این که کودک یاد گرفت حرکات درشت را تقلید کند به سراغ تقلید حرکات ظریف تر می رویم. این برنامه ها شامل تقلید چهره ای، تقلید حرکات زبان، تقلید حرکت انگشتان، تقلید ساخت اشکال، تقلید علامت(با مداد) و نیز تقلید کلامی می باشد.
روح الله فتح آبادی

سایت مرتبط در حوزه کودک و فرزندپروری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *