آموزش تقلید کردن به کودکان اتیسم۲

آموزش تقلید کردن به کودکان اتیسم۲ تقلید حرکات چهره ای روبه روی کودک نشسته و دامنه توجه اورا به صورت خود محدود کنید. تقلید حرکات صورت را با ساده ترین حرکات صورت مثل باز کردن دهان و بستن آن، باد کردن لپ ها، بستن و باز کردن چشم ها شروع کنید. حرکات را یکی یکی […]

آموزش تقلید کردن به کودکان اتیسم۲

تقلید حرکات چهره ای
روبه روی کودک نشسته و دامنه توجه اورا به صورت خود محدود کنید. تقلید حرکات صورت را با ساده ترین حرکات صورت مثل باز کردن دهان و بستن آن، باد کردن لپ ها، بستن و باز کردن چشم ها شروع کنید. حرکات را یکی یکی آموزش دهید و برای هر حرکت پس از بیان« این جوری کن» حرکت را ارائه دهید. دقت کنید که کودک خوب نگاه کند و متوجه عملی که انجام می دهید باشید. تشویق های سریع و به موقع کمک بسیاری خواهد کرد. پس از توفیق کودک در انجام این حرکات به سراغ حرکات مشکل تر می رویم مثل بالابردن و پایین آوردن ابروها، جمع کردن و آویزان کردن لب ها، جمع کردن بینی و چشمک زدن و….
تقلید حرکات زبان
از آن جا که تقلید حرکات زبانی از تمرینات موثر در بهبود گفتار است، بنابراین اهمیت زیادی دارد. در حالی که روبه روی کودک نشسته و دامنه توجه او را به صورت خود محدود کرده اید با ساده ترین حرکات زبان آموزش را شروع کنید؛ مثلاً در آوردن زبان و داخل بردن آن با بیان«این جوری کن». پس از آن حرکات زبان به طرفین و بالا و پایین در خارج از دهان را آموزش می دهیم. در صورت توفیق کودک در انجام حرکات تقلید، حرکات زبان در داخل دهان را نیز ارائه می دهیم مثل لپ ها، زیر لب ها و…

تقلید حرکات انگشتان
یک دست خود را روی میز گذاشته و با بیان« این جوری کن» کودک را تشویق کنید تا دست خود را مثل شما روی میز بگذارد ساده ترین برنامه های آموزشی تقلید از انگشتان شامل مشت کردن و باز کردن انگشتان، جمع کردن و باز کردن انگشتان کنار هم و سپس بالا بردن و پایین آوردن انگشت سبابه و بعد از آن انگشتان دیگر و در آخرین مرحله نیز راه رفتن با دو انگشت روی میز و با هر دو دست است که به ترتیب و پس از انجام موفقیت آمیز هر مرحله ارائه می شود.

تقلید ساخت
با انواع وسایل، مثلا با چوب کبریت، چیزی بسازید تا مثل شما بسازد یا با مکعبها و اشکال هندسی چیزی بسازید تا مانند شما بسازد.
روح الله فتح آبادی

سایت مرتبط در حوزه کودک و فرزندپروری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *