اهمیت بهبود کیفیت تعامل والدین کودکان اتیسم با همدیگر

اهمیت بهبود کیفیت تعامل والدین کودکان اتیسم با همدیگر پس از اينکه تشخيص در مورد کودک، از اينکه اتيسم دارد نهايی شد،طبيعی است که والدين وی عصبانی،افسرده، غمگين وناامید می شوند. زيرا احساس می کننداهداف،آرزوها، وتصورات آن ها درمورد فرزندشان عملی نخواهد شد.آن ها با يک حقيقت تازه روبرو می شوند وآن اين است که […]

اهمیت بهبود کیفیت تعامل والدین کودکان اتیسم با همدیگر
پس از اينکه تشخيص در مورد کودک، از اينکه اتيسم دارد نهايی شد،طبيعی است که والدين وی عصبانی،افسرده، غمگين وناامید می شوند. زيرا احساس می کننداهداف،آرزوها، وتصورات آن ها درمورد فرزندشان عملی نخواهد شد.آن ها با يک حقيقت تازه روبرو می شوند وآن اين است که فرزندشان از لحاظ عاطفی ورفتاری با همسالانش متفاوت است ونيازمند مراقبت های ویژه می باشد.
والدين کودکان دارای اتيسم فارغ از مشکلات فرزندشان،با مشکلات ديگری نيز روبرو هستند.در صورت مديريت نکردن اين تعارضات و ومشکلات ارتباط وتعامل دوجانبه بين آنها خدشه دار شود.معمول است که مادر دارای کودک مبتلا به اتيسم پدر رابه بی مسئوليتی وپدر مادر رابه مقصر بودن متهم می کندواختلاف بين آن ها تشديد می شود ودراين ميان این کودک اتیسم است که از تنش بين والدين بيشترين آسيب را خواهد ديدبه همين دليل می بايست والدين در جهت ارتباط صميمانه وموثردست به کارشوند و مهارت های لازم را در اين زمينه کسب نمايند. تا بتوانند هم روابط زناشویی مناسبی داشته باشند وهم انرژی ها ی لازم را صرف کودک اتیسم نمایند.
فراموش نکنیم که سلامت روان والدین دارای کودک اتیسم از پیش نیاز های رشد و پیشرفت این کودکان می باشد و اگرسلامت والدین به خطر بیفتد بدون شک نشانه ها اتیسم در این کودکان تشدید خواهد شد.پس به روان شناسان و درمانگران در حوزه ی اختلال طیف اتیسم توصیه می شود با استفاده از جلسات روان درمانی فردی،زوجی،گروه درمانی ومشاوره وهمچنين نشست های تخصصی با والدین، سعی در حل تعارضات زناشویی والدین دارای کودک اتیسم داشته باشند.
روح الله فتح آبادی

سایت مرتبط در حوزه کودک و فرزندپروری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *