آیا رژیم غذایی در بهبود رفتار کودکان اتیسم موثر است؟

  اتیسم اختلالی است که در آن مهارتهای اجتماعی،رشد زبان و خزانه ی رفتاری به صورت مناسبی گسترش نمی یابد. از نشانه های اتیسم می توان به مشکلات گفتاری، حالات یا حرکات غیر عادی، مشکلات درک احساسات دیگران، نداشتن ادراک دیداری و حسی، ترس و اضطراب، رفتار غیر عادی اجباری و آزار دهنده اشاره کرد. […]

 

اتیسم اختلالی است که در آن مهارتهای اجتماعی،رشد زبان و خزانه ی رفتاری به صورت مناسبی گسترش نمی یابد.

از نشانه های اتیسم می توان به مشکلات گفتاری، حالات یا حرکات غیر عادی، مشکلات درک احساسات دیگران، نداشتن ادراک دیداری و حسی، ترس و اضطراب، رفتار غیر عادی اجباری و آزار دهنده اشاره کرد.

طبق برآورد سازمان بین المللی اتیسم در اروپا ۵۳۵۰۰۰ نفر دارای این اختلال هستند که تعداد پسرها ۴ برابر دخترها می باشد.

اگر چه عوامل ژنتیکی و محیطی در اتیسم به هم پیچیده اند ولی شواهد زیادی وجود دارد که تغذیه درمانی می تواند کمک بسیاری به این کودکان بکند.شما همیشه به تنظیم قند خون، آهن، چربی خون و از این قبیل نیاز پیدا خواهید کرد تا بدنتان را برای مقابله با بیماری ها آماده کنید.

توجه به روده کودکان اتیسم

کودکان اتیسم به دلیل مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها پوسته ی روده شان ضعیف می شود،بنابراین اگر به فکر سلامتی کودک اتیسم خود هستید،توجه به روده ی کودکتان امری ضروری است.

شباهت کودکان ADHD و اتیسم 

شباهت زیادی بین کودکان ADHD و اتیسم وجود دارد.بنابراین برای کودک اتیسمی که نشانه های ADHD دارد متعادل نگه داشتن قند خون امری ضروری است.  متعادل نگه داشتن گلوکز غیرطبیعی که وارد خون این کودکان می شود بسیار دشوار است، زیرا بدن آن ها توانایی کمتری برای نگه داری و متعادل نگه داشتن سطح بالای قند خون دارد.این دلیل پایین آوردن تمرکز و رفتار می شود.

مشکل چاقی در کودکان اتیسم

مشکل چاقی معمولا در بیشتر کودکان اتیسم وجود دارد. تحقیقات نشان می دهد که بعضی کودکان اتیسم نقصی در آنزیم از بین برنده ی چاقی از طریق سلول مغزی دارند.این بدان معناست که کودکان اتیسم دارای مقدار جذب بالاتری از چاقی بی دلیل نسبت به میانگن هستند.

تاثیر ویتامین ها در کودکان اتیسم

اخیرا شاهد نشانه های رو به بهبودی با مصرف ترکیبی از B6 و منگزیم هستیم.همینطور مصرف ویتامین C.در ضمن کودکان اتیسمی که به خوبی از ویتامین A بهره گرفته اند از نتایج حیاتی و چشم گیری در سلامتی ساختمان سلولی آنها در معده و مغز دیده می شود.

تاثیر منفی برخی از مواد غذایی در کودکان اتیسم

یکی از نشانه ها و عامل های نامطلوب تشدید رفتار نامطلوب کودکان اتیسم در غذایی است که می خورند و سیر جریان خونی است که به مغز آن ها می رسد.مثلا خوردن لبنیات باعث ایجاد راه معیوب جذب و هضم خواهد شد.البته قوی ترین تاثیر مستقیم از ربط غذایی در کودکان اتیسم شامل پروتیین خانواده ی گندم وپروتیین شیر می باشد که برای هضم بسیار دشوار هستند و نشانه های زیادی از آلرژی را نشان می دهند.ولی Zinc و B6 کافی می تواند به هضم پروتیین شیر و اسید معده کمک کند.بعد از حذف لبنیات و گندم به دیگر غذاهای مظنون مانند مرکبات، شکلات، غذاهای آماده ی رنگی، مسکن های بدون مخدر، تخم مرغ، گوجه، اوکادو، بادمجان، فلفل قرمز، سویا، ذرت توجه بفرمایید و تاثیر آن ها را در کودک خود ببینید.

البته اکثر این غذاها در لیست غذاهای روزانه ی ما هستند که کودکان اتیسم به آن ها حساسند.اما به یاد داشته باشید که اگر در پی حذف این غذاها از لیست رژیم غذایی کودکان خود هستید،باید نسبت به جبران این ضعف در رژیم غذایی حتما با متخصص تغذیه مشورت کنید،زیرا این ها جزء منابع با ارزش غذایی هستند.

ساحل مرادي

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *