رفتار درمانی اتیسم در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم

رفتار درمانی اتیسم در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم اكثر برنامه هاي آموزش رفتار تلاش مي كنند مهارت هاي خودياري، اجتماعي و ارتباطي به وجود آورند؛ زيرا در غير اين صورت، افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم هميشه محتاج به ديگران خواهند بود و به مراقبت در تمام طول عمر نياز خواهند داشت. اكثر […]

رفتار درمانی اتیسم در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم
اكثر برنامه هاي آموزش رفتار تلاش مي كنند مهارت هاي خودياري، اجتماعي و ارتباطي به وجود آورند؛ زيرا در غير اين صورت، افراد مبتلا به اختلال طیف اتیسم هميشه محتاج به ديگران خواهند بود و به مراقبت در تمام طول عمر نياز خواهند داشت.
اكثر روش هاي آموزش رفتار بر اصول شرطي سازي استوار است، و درمانگران سعي مي كنند مهارت هاي رفتارهاي اوليه مثل توجه(تماس چشمي)، توالت رفتن، رفتارهاي خودياري، پيشقدم شدن در تعاملات اجتماعي با همسالان و بزرگسالان، بازي كردن با همسالان را ، در كودكان مبتلا به اختلال طیف اتیسم تقويت كنند.
به منظور تكميل اصول اوليه ي شرطي سازي و براي تقويت رفتارهاي مورد نظر، درمانگران از “روش مدلينگ(يادگيري مشاهده اي)” استفاده مي كنند..
در اين روش، درمانگران رفتار مورد نظر را انجام مي دهند و بعد از درمانجو مي خواهند كه آن را تقليد و تكرار كند. اين آموزش براي “زبان اشاره” به كودكان مبتلا به اختلال طیف اتیسم، بسيار مفيد است.
روح الله فتح آبادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *