والدین دارای کودک مبتلا به اوتیسم هشیار باشید!

والدین دارای کودک مبتلا به اوتیسم هشیار باشید! اوتیسم یک بی‌نظمی در عملکرد مغز است که باعث می‌شود نوزاد از حدود ۹ ماهگی مانند کودکان دیگر با دنیای اطرافش ارتباط برقرار نکند. این مشکل، باعث می‌شود که فرزند شما در دستیابی به توانایی‌های ارتباطی، اجتماعی، زبانی، شناختی و … نسبت به همسالان خود عقب بماند. […]

والدین دارای کودک مبتلا به اوتیسم
هشیار باشید!

اوتیسم یک بی‌نظمی در عملکرد مغز است که باعث می‌شود نوزاد از حدود ۹ ماهگی مانند کودکان دیگر با دنیای اطرافش ارتباط برقرار نکند. این مشکل، باعث می‌شود که فرزند شما در دستیابی به توانایی‌های ارتباطی، اجتماعی، زبانی، شناختی و … نسبت به همسالان خود عقب بماند.
حالا که کودک دشوار شما در شرایط ویژه‌ای قرارگرفته، شما هم باید یک پدر و مادر ویژه باشید. کودک شما هیچ تمایلی به کشف دنیای اطرافش ندارد؟ با اسباب‌بازی‌هایش مانند بقیه‌ی بچه‌ها بازی نمی‌کند؟ دوست دارد مدام شی ای را دور خودش بچرخاند؟ دوست دارد در دنیای دیگری زندگی کند؟ حالا تازه نقش اصلی داستان زندگی کودک بر عهده شما قرار گرفته است. از لحظه لحظه زندگی فرزند خود استفاده کنید تا با او بازی کنید. بازی اساس شکل‌گیری شخصیت کودکان به شمار می‌رود. چه کسی بهتر از شما می‌تواند با او بازی کند؟! باهم کاغذهای رنگی را قیچی کنید. بادکنک‌ها را باد کنید و با یکدیگر رها کنید. قوری و فنجان بیاورید و برایش نقش بازی کنید. لباس‌های شاد به او بپوشایند و آب‌بازی کنید … تمام پیش نیازهای موفقیت در زندگی آینده را از طریق بازی به او یاد بدهید.
از همه فرصت‌های طلایی عمر کودکتان استفاده کنید و با او بازی کنید. وقتی با سختی‌ها و دشواری‌های بازی با فرزند خود روبرو می‌شود، سریع دنبال مربی و آموزش‌های خارج از منزل نباشد. شما بهترین مربی تمام عمر فرزند خود هستید. فریب افراد سودجو و متقلب را نخورید. یادتان باشد که آموزش در اتاق‌های کوچک و از طریق فردی غیر از شما، اشتباه است. تحقیقات هم نشان می دهند که آموزش برای کودک خاص شما، باید خانواده محور و مبتنی بر بازی باشد. یعنی در بافت طبیعی زندگی کودک در منزل باید با او بازی کرد. فرزند شما در دوران پیش از دبستان، فقط و فقط به بازی نیاز دارد.
حالا که دنیا برای فرزندتان خاص بودن را انتخاب کرده، شما هم خاص باشید.

علیرضا محسنی
کارشناسی ارشد روان‌شناسی کودکان دارای نیازهای خاص

 

 

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *