مهارت های پیش تحصیلی در کودکان دارای اختلال طیف اوتیسم

آیا می دانید مهارتهای پیش تحصیلی چیست؟ آیا می دانید این مهارت ها چه قدر در پیشرفت تحصیلی فرزند دارای اختلال اوتیسم شما موثر است؟ ایا می دانید که شما نقش مهمی در تقویت این مهارت ها دارید؟ ایا می دانید تقویت این مهارت ها باید قبل از سن مدرسه اغاز شود؟ُ ایا می دانید […]

آیا می دانید مهارتهای پیش تحصیلی چیست؟
آیا می دانید این مهارت ها چه قدر در پیشرفت تحصیلی فرزند دارای اختلال اوتیسم شما موثر است؟
ایا می دانید که شما نقش مهمی در تقویت این مهارت ها دارید؟
ایا می دانید تقویت این مهارت ها باید قبل از سن مدرسه اغاز شود؟ُ
ایا می دانید یادگیری این مهارت ها باعث افزایش انگیزه واعتماد به نفس فرزندتان درتحصیل می شود؟
همه‌ی والدین آرزو را دارند که فرزندشان با هر سطح هوش وتوانایی , درعرصه‌ی تحصیل و یادگیری پیشرفت کنند و بتوانند به موفقیتهای چشمگیری در زندگی نایل شوند. ولی باید این نکته را بدانیم که لازمه ی تسلط یافتن در مهارتهای اصلی تسلط بر یک سری خرده مهارتهااست .
مهمترین مهارتهایی که دانش‌آموزان مقطع ابتدایی باید به انها تسلط یابند مهارتهای پایه اعم از خواندن، نوشتن، ریاضیات می‌باشد. حال سوال اینجاست که فراگیری چه خرده مهارتهایی پیش نیاز موفقیت کودک در مهارت های پایه مدرسه می باشد؟
در پاسخ باید گفت که برای اینکه کودک شما بتواند از لحاظ خواندن و نوشتن و ریاضیات پیشرفت کند باید قبل از دبستان در حوزه های توجه ،تمرکز، شنیداری، دیداری یابصری، وحرکتی، تقویت شود.
. به عنوان مثال اگر کودکان اتیستسک قبل از دبستان از لحاظ شنیداری تقویت شوند می توانند موفقیت چشم گیری در زمینه خواندن در مقطع ابتدایی داشته باشند. به این معنی که بتوانند در خانه به درستی منبع صدا را تشخیص دهند و به آن پاسخ دهند،وهمچنین بتوانند بین صداهای گفتاری نزدیک به هم مثلا « جیوه و میوه» تفکیک قائل شوند در این صورت که به یک شنونده ی خوب تبدیل می شوند واز طرفی اگر شنونده خوبی شوند می توانند کلمات را به طور صحیح تلفظ کنند و پس از ان است که در مدرسه این خرده مهارت تاثیر چشمگیری در خواندن آنها خواهد داشت.
در زمینه دامنه ی توجه هم همینطوراست. اگرکودکان شما قبل از دبستان در حوزه توجه و تمرکز تقویت شوند می توانند پیشرفت زیادی در مباحث درسی داشته باشند. به این معنی که آنها در خانه باید بتوانند به طور موثر ارتباط چشمی برقرار کنند.واگر کسی انها را صدا زد نگاهشان به ان سمت معطوف شود و همچنین از طرفی محرکهای غیر مرتبط مثلا صدای موتور بیرون از خانه بیش از حد توجه آنها را به خود جلب نکنند این جاست که والدین می تواننداطمینان خاطر داشته باشند که فرزندشان از لحاظ توجه وتمرکز در شرایط مناسبی هستند ومی توانندبه یک دانش اموز با دامنه توجه بالا تبدیل شوندودر تحصیل پیشرفت خوبی داشته باشندچرا که پیش نیاز تمام یادگیری ها در قدم اول،توجه کردن به محرک مورد نظر ونادیده گرفتن محرک های مزاحم می باشد.
در زمینه حرکتی هم می توان گفت اگر کودکان شما قبل از ورود به مدرسه بتواند درمهارت های حرکتی ظریف مسلط گردند برای مثال بتوانند به درستی قاشق در دست بگیریند وغذا بخورند،یا بتوانند بند کفش خودشان را با کمترین کمک ببندندویاهمچنین بتوانند دکمه های پیراهنشان را ببندند میتوانند موفقیت چمشگیری در زمینه نوشتن داشته باشند چرا که گرفتن وبه حرکت در اوردن صحیح قلم که جز مهارت های حرکتی ظریف می باشد اولین ومهم ترین پیش نیاز نوشتن می باشد.
مهارتی دیگری که باید کودکان قبل از سن مدرسه بر آن تسلط یابند تشخیص سمت چپ و راست خود است.به عبارت دیگر کودک باید یاد بگیرد که چه زمانی از دست راست و چه زمانی از دست چپ خود استفاده کند. والدین باید به کودک خود یاد بدهند تا کودکان بتوانند زمان استفاده از هر دست را یادبگیرند تا راحتر به محرک مورد نظر برسند .در این صورت است که این کودکان توانایی کاربرد درست انگشتان در استفاده از مداد، پاک کن و دفتر را فرامیگیرند
و در آخر مهارت دیگری که باید به ان توجه شود تعقیب و تمیز بصری می باشد به این معنی که کودک بتواند محرک هاواشکال بصری را دنبال کند و بتواند به موقع به آنها پاسخ دهد ورنگ ها را به درستی تشخیص دهد یعنی کودک بتواند در خانه اشیاء مختلف را از همدیگر تشخیص دهد وآن را از طریق بینایی پیگیری کند و به آنها دست یابد.زمانی که کودک از لحاظ تعقیب تمیزچشمی مورد تقویت قرار گرفت می تواند در مدرسه متن ها را به صورت دقیق از طریق بینایی دنبال کند و در مهارت های پایه (خواندن ، نوشتن وریاضیات )،که پیش نیاز آن موفقیت در تعقیب و تمیز چشمی است به فردی ماهر تبدیل می شود.
در پایان باید گفت از آن جایی که والدین کودک قبل از دبستان ساعات زیادی را با فرزندشان در خانه سپری می کنند لازم است که تمرین هایی در جهت تقویت مهارت های پیش تحصیلی تدارک دیده وبه صورت طبیعی و در بستر خانواده کودک را به این مهارت ها مجهزکنند تا وی بتواند در مدرسه و در زمینه تحصیلی به موفقیت چشمگیری دست یابد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *