نمونه هایی از تمرین های موسیقی درمانی برای کودکان اتیسم

نمونه هایی از تمرین های موسیقی درمانی برای کودکان اتیسم تمرین های زیر تلاش شده تا از همان بدو ورود کودک وبراساس میزان آشنایی تدریجی اوبا فضای موسیقی ودرمانگر ارائه شود. ۱٫کودک را آزاد گذاشته تا بر اساس علاقه ،کنجکاوی،وانگیزه به وسایل موسیقی نزدیک شودوآن هارا به طور دلخواه مورد بررسی قرار دهد.درمانگر باید به […]

نمونه هایی از تمرین های موسیقی درمانی برای کودکان اتیسم
تمرین های زیر تلاش شده تا از همان بدو ورود کودک وبراساس میزان آشنایی تدریجی اوبا فضای موسیقی ودرمانگر ارائه شود.
۱٫کودک را آزاد گذاشته تا بر اساس علاقه ،کنجکاوی،وانگیزه به وسایل موسیقی نزدیک شودوآن هارا به طور دلخواه مورد بررسی قرار دهد.درمانگر باید به گونه ای رفتار کند که کودک اورا مزاحم تلقی نکند واعتماد کامل نسبت به محیط پیدا کند.هرچه اطمینان بیشتر واضطراب او کمتر باشدشناخت بیشتری از خود ودرمانگرپیدا خواهد کرد.
۲٫ضمن اینکه درکنار کودک هستید وانمود کنید که مشغول کار خود هستید.وتمریناتی که کودک راوادار به گوش دادن می کند به خصوص در جلسات اول که تازه درمان شروع شده پیشنهاد می شود.این کودکان براساس عادتی که به گوش نکردن وتوجه نکردن دارند ممکن است درجلسات اول زیاد توجهی از خود نشان ندهند.دقت کنید که حتی ممکن است کودک به سمت ساز یا وسیله ی ایجاد صدا بیایدوآن را دستکاری نکند اما همچنان گوش نکند.
۳٫چنانچه کودک صداهایی را از گلو خارج کرد،آن ها را بدون پاسخ نگذارید ضمن تقویتی که می کنید سعی کنید تا شبیه آن هارا با وسایل موسیقی تولید کنید.کودک را به هر نحوی که شده است متوجه صدایی کنید که از گلو خارج می کندچون در بسیاری از این مواقع این صداهابه صورت غیر ارادی است وکودک به آن آگاهی ندارد.
۴٫سعی کنیداز موسیقی همراه کلام استفاده کنید.
۵٫اسم کودک وبسیاری از اسامی که مورد علاقه کودک است رابا موسیقی که توسط ساز می نوازید را تکرا کنید .این تمرین ها برای کودک بسیار جالب است.
۶٫بعد از این که ساز مورد علاقه ی کودک کشف شد به فرصت دهید تا آن را بنوازددر این نواختن می توانید به او کمک کنید.هدف این نیست که به کودک آموزش موسیقی بدهیم بلکه هدف این است تا به کمک موسیقی بتواند با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار نماید.
روح الله فتح آبادی

سایت مرتبط در حوزه کودک و فرزندپروری

تکنیکهای فعال در موسیقی درمانی کودکان اتیسم

One thought on

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *