داستان های اجتماعی در اتیسم چیست؟

داستان های اجتماعی چیست؟ داستان های اجتماعی در سال ۱۹۹۱ توسط کارول گری معرفی شد تا افراد دارای اختلالات طیف اتیسم ادراک بهتری از رفتارها و ارتباط اجتماعی به دست آورند. داستان اجتماعی توصیف مختصری از یک وضعیت، شرایط و یا فعالیت خاص است و شامل اطلاعاتی مخنصر و واضح در مورد وقایع مورد انتظار […]

داستان های اجتماعی چیست؟
داستان های اجتماعی در سال ۱۹۹۱ توسط کارول گری معرفی شد تا افراد دارای اختلالات طیف اتیسم ادراک بهتری از رفتارها و ارتباط اجتماعی به دست آورند. داستان اجتماعی توصیف مختصری از یک وضعیت، شرایط و یا فعالیت خاص است و شامل اطلاعاتی مخنصر و واضح در مورد وقایع مورد انتظار و علل آنها در چنین شرایطی است.در این روش اطلاعاتی در مورد وقایع مورد انتظار و علل آنها در چنین شرایطی است. در این روش اطلاعاتی در مورد واکنش های محتمل دیگران در وضعیت های مشخص به منظور دادن چارچوبی مناسب برای عکس تاعمل های رفتاری فرد به وی ارائه می شود.این روش به دیگر افراد فاقد اختلالات طیف اتیسم نیز علل و چرایی رفتارها و عکس العمل های افراد دارای این اختلال را توضیح می دهد و از این طریق فرصت بیشتری برای ادراک عکس العمل و رفتار های این افراد فراهم می کند.
این روش برای آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان دارای اختلالات طیف اتیسم تدوین شده است اما در ارتباط با بزرگسالان و نوجوانان نیز کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گیرد (گری، ۱۹۹۴؛به نقل از صمدی۱۳۹۲). با ارائه اطلاعاتی در ارتباط با شرایطی که برای فرد دشواری ایجاد کرده است و توضیح آن شرایط برای وی می توان به بهبود اوضاع و تسلط فرد بر موقعیت با استفاده از داشتن الگو و سرمشق های رفتاری، کمک کرد.
داستان های اجتماعی می توانند اشکال و حالت های مختلفی داشته باشند. می توان آن را با استفاده از جملات و تصاویر ساده روی یک برگ کاغذ ساخت و یا به صورت یک کتابچه تدوین و یا روی نوار ضبط صوت یا ویدئو ضبط کرد.تکنولوژی نوین و کامپیوتر نیز امکان خلق داستان های ساده و صریح را فراهم کرده است.یکی از مناسب ترین آنها استفاده از برنامه پر استفاده و ساده ای مانند پاورپوینت است.سازنده برنامه ممکن است داستان خود را برای فرد دارای اختلال خوانده و ضبط کند تا وی بتواند در زمان مورد نیاز خود آن را پخش کرده و گوش دهد و یا اگر داستان به صورت مکتوب به وی داده شده است، بتواند آن را بخواند.
یک داستان اجتماعی موفق قصه ای مرتبط، اطمینان بخش و ساده دارد.اغلب با استفاده از ضمیر اول شخص مفرد نوشته می شود. زمان جمله های آن زمان حال است و موضوعی که برای فرد مهم و دارای ارزش است را بیان می کند.باید نکات اصلی و اساسی را برجسته کند و به نشانه های اجتماعی مشخص و ویژه اشاره کند.این داستان ها اغلب علل بروز اتفاق ها و چرایی آنها را توضیح می دهد و به فرد دارای اتیسم می گوید که از وی چه رفتارهایی انتظار می رود که از خود نشان دهد.

روح الله فتح آبادی

سایت مرتبط در حوزه کودک و فرزندپروری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *