مداخله غذایی در کودکان دارای اتیسم

مداخله غذایی در کودکان دارای اتیسم دیدگاه اصلی این روش بر این باور قرار دارد که : ۱٫ حساسیت های غذایی عاملی برای ایجاد علائم اختلالات طیف اتیسم است. ۲٫ کمبود یک ماده غذایی ویژه و یا نوعی از ویتامین ها می تواند عاملی برای ایجاد دسته ای از علائم اختلالات طیف اتیسم باشند. رژیم […]

مداخله غذایی در کودکان دارای اتیسم
دیدگاه اصلی این روش بر این باور قرار دارد که :
۱٫ حساسیت های غذایی عاملی برای ایجاد علائم اختلالات طیف اتیسم است.
۲٫ کمبود یک ماده غذایی ویژه و یا نوعی از ویتامین ها می تواند عاملی برای ایجاد دسته ای از علائم اختلالات طیف اتیسم باشند.
رژیم غذایی که تاکنون مورد تایید افراد متخصص قرار گرفته و سودمندی آن در مورد تعدادی از افراد دارای اختلالات طیف اتیسم تایید شده است، برنامه رژیم غذایی عاری از گلوتین و مواد مشابه کیسین می باشد. این ماده در تخم اغلب گیاهان قرار گرفته در دسته غلات (مانند گندم، جو و…) وجود دارد.کیسین نیز پروتئین پایه ای موجود در شیر است.با توجه به وجود ترکیبات حاوی غلات و شیر در اغلب فرآورده های غذایی روزانه رعایت این رژیم غذایی دشوار و نیازمند نظارت یک فرد متخصص تغذیه است.
ماده ای که اغلب والدین افراد دارای اختلالات طیف اتیسم آن را برای فرزندانشان مفید می دانند ویتامین B6 است.این ویتامین به همراه منیزیوم مورد استفاده قرار می گیرد تا کارایی آن را بیشتر سازد.نتایج پژوهش های انجام شده در مورد استفاده از این ویتامین بسیار متفاوت است. تعدادی از بررسی ها حاکی از سودمندی این روش برای بعضی از افراد است.دسته ای دیگر نتایج منفی و نامناسبی از این برنامه به دست آورده اند و گروهی نیز نشان داده اند که اثر این روش ها بر تعدادی از افراد بسیار اندک بوده و بر تعدادی از آنها هیچ تاثیری نداشته است.
سکرتین ماده ای دارویی است که توسط فرآورده هایی دارویی و غذایی امریکا (اف.دی.ای) مورد تایید است و برای تشخیص مشکلات دستگاه گوارش تجویز می شود.گزارش های تایید نشده حاکی از کنترل علائم اختلالات طیف اتیسم توسط این دارو است. استفاده کنندگان از این دارو می گویند که مشکلات مربوط به الگوی خواب، ضعف ارتباط چشمی، مهارت های زبانی و افزایش هوشیاری مصرف کنندگان، این دارو را در این دسته از افراد تجربه کرده اند. اما چندین مطالعه تجربی با استفاده از دارونما و سکرتین انجام شده است که تفاوت معنی داری را از نظر کنترل علائم اختلالات طیف اتیسم گزارش نکرده اند. در بررسی های اخیر مشاهده شده است که میان سطح توجه در اختلالات طیف اتیسم و یا فعالیت های حرکتی بیش از اندازه تعدادی از مبتلایان و تغذیه کودکان ارتباط وجود دارد.در رژیم غذایی بچه های مبتلا به این اختلال، همه خوراکی هایی را که به عنوان عامل و محرک ” بی قراری و حرکت بیش از حد معمول ” شناخته شده اند را از رژیم غذایی کودک حذف می کنند.
ساحل مرادی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *