تاکید برآگاه سازی عموم جامعه در رابطه با اختلال اتیسم

تاکید برآگاه سازی عموم جامعه در رابطه با اختلال اتیسم در آستانه ی هزاره ی سوم میلادی، که عصر دانایی وانفجار اطلاعات نامیده شده است ،تعلیم وتربیت کودکان ونوجوانان استثنایی همچنان ارزشمندترین ،دشوارترین، ظریف ترین، وپیچیده ترین امور قلمداد می شودوهدف اساسی نظام آموزشی هرکشوری این است که مهارت های لازم رابه افراد ارائه کند […]

تاکید برآگاه سازی عموم جامعه در رابطه با اختلال اتیسم
در آستانه ی هزاره ی سوم میلادی، که عصر دانایی وانفجار اطلاعات نامیده شده است ،تعلیم وتربیت کودکان ونوجوانان استثنایی همچنان ارزشمندترین ،دشوارترین، ظریف ترین، وپیچیده ترین امور قلمداد می شودوهدف اساسی نظام آموزشی هرکشوری این است که مهارت های لازم رابه افراد ارائه کند تا بتوانند به عنوان عضوی مفید، نقش موثری در جامعه ایفا کنند.
از آنجایی که اتیسم مجموعه متنوعی از ویژگی های غیرطبیعی رشدی است هر کودکی که در این مجموعه قرار می گیرد، استثنايي خواهد بود.چرا که نیازمند خدمات آموزشی، درمانی وتوانبخشی ویژه است.
اتیسم به دلیل برخورداری ازچندین ویژگی مانند در برداشتن طیف متنوعی از ناهنجاری های زبانی، ارتباطی، رفتاری، اجتماعی وهمچنین تشخیص دیر هنگام ودشوار، بروز علائم بعد از یک دوره طبیعی ونرمال رشد کودک، وفقدان درمان های قطعی وموثر، می تواند فشارهای روانی گوناگونی را بر خانواده ونزدیکان کودک تحمیل کند. ابتلای کودک به اختلال اتیسم ساختار وکارکرد نظام خانواده را به هم می بزند ودر نقش های اعضای خانواده، به خصوص والدین تعارض هایی به وجودمی آورد. این تعارض ها سلامت روان والدین را به خطر می بیندازد.این اختلال باعث می شودکه سازگاری والدین با مشکلات فرزندشان به کندی صورت بگیرد وگاهی فرایتد سازگاری با تثبیت در مراحل اولیه مثل اجتناب از پذیرفتن واقعیت، احساس در ماندگی، نا امیدی، ناباوری، غم واندوه طولانی شودکه این امر حتی می تواندبه ارتباط بین فردی والدین وفرزاندان عادی(خواهران وبرادران کودکان مبتلابه اختلال اتیسم) آسیب برساند.
باتوجه به گزارش های جدید از میزان شیوع این اختلال، درحال حاضر،میزان شیوع اختلال اتیسم بیش از یک درصد تخمین زده شده است که این مطلب گویای افزایش روزافزون میزان شیوع این اختلال می باشد.این افزایش شیوع هشداری است برای آگاه سازی جامعه در رابطه با این اختلال وراهبردهای سازگاری آن.
متخصصان ودرمانگران اتیسم معتقدند که هر چه مداخلات زودتر باشد، اثر بخشی آن بیشتر خواهد شد. مداخله زود هنگام،زمانی اتفاق می افتدکه تشخیص زود هنگام می باشد.وتشخیص زودهنگام زمانی اتفاق می افتد که عموم جامعه وبه خصوص خانواده ها نسبت به نشانه های این اختلال آگاهی داشته باشندتا بتوانند در زمان مشکوک شدن به این اختلال در فرزندشان به کلینیک های روانپزشکی وروانشناسی مراجعه نمایند واگر فرزندشان تشخیص اتیسم گرفت بی درنگ مداخلات روشروع کنند.
از آن جایی یکی از مهم ترین کاستی های موجود در جامعه ی ما علاوه بر فقدان آگاهی عموم جامعه نسبت به افراد مبتلا به اختلال اتیسم، کمبود منابع علمی وتایید شده در مورد روش های درمانی این افراد است.آگاهی سازی جامعه در مورد اتیسم، نشانه های آن وروش های تشخیص آن امری حیاتی وضروری است چرا که اگر این اختلال هرچه دیرتر تشخیص داده شود اثر گذاری منفی آن بر ساختار خانواده وهمچنین جامعه بیشتر می باشد.باتوجه به مطالب ارائه شده در رابطه با اهمیت آگاهی جامعه نسبت به اختلال واهمیت تشخیص وتوانبخشی زودهنگام این اختلال باسته است که مسئولین کشوری هرچه زودتر بستر را برای متخصصان وپژوهشگران اتیسم برای افزایش آگاهی وشناخت جامعه درمورداین اختلال فراهم آورند.
روح الله فتح آبادی کارشناس روان شناسی کودکان استثنایی

سایت مرتبط در حوزه کودک و فرزندپروری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *