روش هايي براي کمک به کودکان اوتيسم

روش هايي براي کمک به کودکان اوتيسم ماساژ دادن : ماساژ دادن قسمتي از بدن کودک که آن را تکان مي دهد ، مي تواند روش موثري براي کمک به متمرکز شدن حواس او باشد .اين راهبرد ساده ، اغلب خيلي موثراست اگرچه بعضي از کودکان نياز دارند در مورد لمس شدن آگاهي داشته باشند. […]

روش هايي براي کمک به کودکان اوتيسم
ماساژ دادن : ماساژ دادن قسمتي از بدن کودک که آن را تکان مي دهد ، مي تواند روش موثري براي کمک به متمرکز شدن حواس او باشد .اين راهبرد ساده ، اغلب خيلي موثراست اگرچه بعضي از کودکان نياز دارند در مورد لمس شدن آگاهي داشته باشند.
الگو دهي : خيلي از کودکان در شروع کار با مشکل مواجه مي شوند .به کودک اجازه دهيد شما را تماشا کند و چندين بار حرکات را انجام دهيد .بعضي اوقات انجام حرکت هم زمان با کودک مفيد مي باشد .براي مثال کودکي که قادر نيست از روي صندلي بلند شود ،اگر شما کنارش بنشينيد و بگوييد:حالا با هم بلند مي شويم و بعد با او بلند شويد ، قادر خواهد بود اين کار را انجام دهد.

راهنمايي کردن با گرفتن دست های کودک : بعضي اوقات در طول يک حرکت نياز است که چندين بار دست يا بازوي کودک را هدايت کنيم . براي مثال ، وقتي کودکي را براي ساختن برجي با وسايل دست ساز تشويق مي کنيم ابتدا معلم فعاليت را شروع مي کند و بعد دست کودک را براي مدتي هدايت مي کند ،از آن به بعد کودک قادر است خودش آن را ادامه دهد.
ريتم و موسيقي : براي بعضي از کوکان، خواندن يک آواز با يک آهنگ مناسب يا شمردن براي شروع و ادامه دادن يک حرکت مفيد مي باشد .براي مثال اگر کودکان آهنگ مخصوصي را در زمان مناسبي مي خوانند ، شما با زدن ضربه با دستانتان روي ميز و گفتن عدد ۱،۲،۳ به حرکتشان کمک کنيد.

حرکات کنترل نشده : بعضي اوقات اندام کودک حرکات ناخواسته اي انجام مي دهد ، که او را آشفته مي سازد يا از انجام کار او جلوگيري مي کند . مثلا مشاهده مي کنيم که کودکي بعضي اوقات ضمن انجام کار دست هايش را تکان مي دهد. در بعضي موارد او آن قدر درگير اين کار مي شود که مانع انجام کارش مي شود . ما بايد با پايين آوردن دست ديگر به آرامي به او کمک کنيم يا چيزي براي نگه داشتن به او بدهيم . بعضي اوقات مي توانيم به کودک ياد بدهيم تا يک دستش را داخل جيبش بگذارد ، ضمن اينکه با دست ديگرش در حال انجام کار است . براي بعضي از بچه ها بعد از اينکه مهارتي را تمرين کرده اند ، تشويق هاي کلامي مي تواند مناسب و کافي باشد
تمرين جسمانی : بعد از ورزش هاي قدرتي فيزيکي ، بعضي از کوکان قادرند براي مدتي اندام را به طور موثرتري هماهنگ کنند.
روح الله فتح آبادی

سایت مرتبط در حوزه کودک و فرزندپروری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *